Friday, November 18, 2011

I Feel Awkward to That Question

Friends, I realized that I've grown up.
Time passes by..
..and every single moment I've been through,
taught me a lot about life.
You may find that I'm different from the pass,

but deep inside..
...I am still me.

The only thing that differs now...
...might only be my external appearance,
that you see from your eyes..
..not from your heart,

but deep inside..
...I am still me.

As I live my life now,
I realized that I'm different from anyone else.
One day you asked me about relationship...
...you and others looked surprised when I said,
"I've never been in a relationship."
then you asked again, "why?!"
I could only just smile,
..without answers.

but deep inside...
..I felt awkward.

Simply because..
..I've never been asked...
...such kind of question.

Today,
I'm telling you what principle I am holding..

I am saving my precious heart to ONE and ONLY person,
..that is MEANT for me.
I trust Allah promises,
and I strongly believe that He will guides me..
...as long as I put my love to Him first.
With that I will not give my love to the wrong person..
...and I wont feel awkward anymore. :)

 












Saturday, October 29, 2011

Melukis Melahirkan Kepuasan

Assalammualaikum w.b.t buat saudara muslimku and greetings to all!

RNS sengaja cari ruang untuk update blog TGS walaupun tak tahu nak tulis apa. Ya lah, masa tak mengizinkan untuk RNS sepanjang beberapa minggu ni.
Dalam RNS melaksanakan tugasan yang dipertanggungjawabkan oleh pensyarah, terdetik di hati RNS untuk berkongsi hobi dengan pembaca semua. Hmm rasanya kalau tengok tajuk post pun dah tahu kan? Ya, MELUKIS...

Baru-baru ni RNS perlu menyiapkan 'lab report' yang mana memerlukan lukisan sel-sel yang dilihat melalui mikroskop. Bagi sesetengah orang, mungkin melukis bentuk-bentuk sel agak merumitkan. Bagi RNS sendiri, ya memang kadang2 boleh menimbulkan rasa geram sebab setiap inci sel tersebut mesti dilukis secara 'detail' untuk menghasilkan lukisan yang mirip rupa sel sebenar. Tapi, sabar tu kan separuh daripada iman. Bila kita cuba lukis perlahan-lahan mesti akan menjadi. Hasilnya akan memberikan satu kepuasan kepada kita sendiri.

Melukis memang salah satu hobi RNS dari kecil lagi. RNS ingat lagi semasa berumur 10 tahun, RNS pernah menghantar lukisan kartun DONALD & DAISY DUCK kepada rancangan kanak-kanak KELAB DISNEY MALAYSIA. Ingat tak cerita tu kat tv3 setiap hari sabtu? Hasil lukisan tangan RNS tu disiarkan di melalui rancangan tersebut. Memang excited sangat!!
Sekarang RNS hanya melukis kalau ada kelapangan waktu. Bila tak tahu nak buat apa, RNS akan melukis. Tak kisahlah gambar apa pun. (tapi bukanlah pro sangat pun haha. Suka2 boleh la)
Pernah jugak waktu asasi di uitm dulu, rasa stress melanda waktu minggu final exam. Orang lain sibuk study, tiba2 RNS pulak sibuk melukis. Ehehe tapi tu untuk melegakan stres je.

Okay lah, setakat ni dulu. Nanti RNS update lagi blog ni. Kat bawah ni antara hasil tangan RNS.. Setiap orang ada keunikan dalam menilai kan?





Thursday, October 13, 2011

Its Amazing!

Red blood cells

Entry kali ni just nak kongsi betapa banyaknya sel darah merah dalam darah kita. Gambar atas ni hanya sebahagian daripada setitik darah yang dilihat di bawah mikrosokop.

Okay tu je! Saja nak tunjuk :)







Friday, October 7, 2011

Selesainya Minggu Orientasi

Alhamdulillah syukur ke hadrat Allah, berakhir sudah minggu orientasi pelajar baru MBBS.. Hurm.. nak cakap apa ya? Rasa seronok juga sebab nak mula kelas. Tapi pada masa yang sama rasa sedih jugak sebab kami semua tak berpeluang untuk berkumpul lagi ramai-ramai walaupun satu batch. Selepas ni semua pelajar MBBS phase 1 yang seramai 135 orang dan semua pelajar intake Mei akan dibahagikan mengikut kumpulan belajar masing-masing.

Kalau nak cerita, memang entah sampai bila lah nak habis kan. Sepanjang 2 minggu berorientasi memang terlalu banyak kenangan bersama kawan-kawan baru. Memang tempat belajar kali ni, RNS tak ada kawan-kawan dari sekolah yang sama. Kalau dari Asasi UiTM memanglah ada. Itupun baru kenal. Apapun, bersyukur sangat sebab di sekeliling RNS semuanya baik-baik belaka. 

Kadang-kadang RNS rasa rendah diri sangat belajar di sini. Rata-ratanya ada yang lepasan ijazah dan diploma. Tak lupa jugak lepasan IB dari kolej mara. Kalau nak dibandingkan dengan RNS, memang mereka lebih berpengalaman dan lebih berilmu. Walaubagaimanapun, perbezaan-perbezaan inilah yang membuatkan kita belajar mengenali latar belakang kehidupan orang lain.

Meskipun sudah mula belajar, RNS amat berharap masih dapat meluangkan masa untuk berkongsi ilmu dengan pembaca semua. Mungkin lepas ni lebih banyak post yang berkaitan perubatan atau my life as a 'doctor in the making'. Yang penting, RNS akan cuba berkongsi input yang berguna untuk kita semua. InsyaAllah. Doakan kejayaan RNS ya dalam perjuangan ini.. Semoga lebih banyak doktor-doktor muslim yang lahir pada masa akan datang kerana sesungguhnya tanggungjawab melaksanakan fardu kifayah itu tidak semua mampu melaksanakannya.. Amin. =)

Faculty orientation- Third place winner goes to our group "Lion King". Thank you everyone for the superb cooperation! 


Sunday, October 2, 2011

Hidup Baru Bergelar Pelajar Perubatan

Assalammualaikum w.b.t buat saudara seagamaku and greetings to all!

YEAY! YEAY! Dah boleh update blog! Selama seminggu RNS menanti untuk kemaskini blog TGS yang tercinta ni. Sayangnya RNS tinggalkan laptop di rumah sepanjang sesi orientasi di MSU. Kepada kawan-kawan dan kenalan RNS, tentunya korang ternanti-nanti post dari RNS tentang bagaimana perjalanan kehidupan RNS di MSU kan? Jadi sekarang RNS guna kesempatan ni untuk ceritakan sebanyak mungkin pengalaman yang RNS dah lalui selama 5 hari di sana. Harap tak bosan la ya sebab mungkin panjang sikit nak cerita ni.. ehehe.. please please jangan terlepas baca satu pun perkataan ok! Terimas!

PERASAAN YANG SUSAH NAK DIUNGKAP DENGAN PERKATAAN

Sejak RNS jejakkan kaki di MSU sebagai pelajar tahun pertama perubatan, banyak perkara yang telah mengajar RNS erti sebenar kehidupan seseorang yang ingin menuntut ilmu. Pengalaman hari pertama saja sudah cukup menguji kesabaran RNS. Tetapi jauh di sudut hati, RNS rasakan satu kegembiraan yang sukar untuk ditafsirkan dengan butir bicara. Bayangkan jika anda hampir berputus asa untuk memiliki sesuatu yang sangat dihajati, dan tiba-tiba ia muncul tanpa anda menduga ianya akan terjadi. Mesti anda akan rasa kegembiraan yang SANGAT SANGAT SANGAT SANGAT SANGAT.... betul tak?

Meskipun kepayahan yang tidak terduga mucul tanpa disangka, Alhamdulillah kerana Allah masih memberi RNS keupayaan untuk menghadapinya dengan tenang.

   Sungguh tak disangka, hari ini dan InsyaAllah pada hari-hari yang seterusnya, RNS akan hidup dengan impian yang dipasang sejak kecil lagi. Ya, impian untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang perubatan. RNS sedar, masih ada kawan-kawan RNS di luar sana yang berlumba-lumba untuk menceburi bidang pengajian ini namun tidak mempunyai kesempatan. Memang sedih kan apabila sesuatu yang kita hajati itu tidak kesampaian? Walau bagaimanapun percayalah, mesti ada sesuatu yang lebih baik akan hadir dalam hidup kita pada masa akan datang. Kuatkan hati dan jangan patah semangat!

UJIAN ALLAH PADA HARI PERTAMA

RNS sangat terharu dengan pengorbanan ayah dan mama dalam memberikan sesuatu yang terbaik untuk anak-anak mereka. Mereka sanggup bersusah payah dalam apa jua keadaan pun semata-mata untuk memastikan RNS dan adik-beradik mempunyai kehidupan yang baik dan cerah pada masa hadapan. Ya Allah, kurniakanlah mereka setinggi-tinggi ganjaran-Mu kepada mereka kerana sesungguhnya aku tidak layak sama sekali untuk membalas jasa mereka di dunia apatah lagi di akhirat kelak..

Pada hari pertama, RNS menghadapi sedikit kesulitan untuk mencari rumah sewa. MSU tiada hostel dalam kampus jadi terpaksalah menginap di luar kampus. Kami berjalan ke hulu ke hilir mencari rumah yang sesuai untuk RNS tinggal. Sampaikan adik-adik dan parents RNS sendiri tak sempat menjamah makan pagi dan tengah hari sehinggalah jam pukul 2.00 petang. Mama dan adik-adik penat berjalan. Ayah lagilah. Penat dengan memandu sekali.

Namun, Alhamdulillah Allah kurniakan 4 orang sahabat baru RNS-Ikma, Shahida, Diana dan Jaja (RNS yang paling muda). Mereka sama-sama ikut RNS cari tempat tinggal dan akhirnya kami berjaya tinggal di kawasan yang sama. Apa-apa pun kami akan stick together.

Orientasi bermula jam 2.10 petang dan berakhir di sebelah malam kira-kira pukul 9.45. Pada masa tu, pelajar-pelajar program MBBS shah alam semuanya sudah dibenarkan pulang. Manakala pelajar-pelajar MBBS campus Bangalore stay untuk sedikit taklimat.

Memandangkan RNS dan Jaja tinggal jauh dari kampus, kami cemas sebab bas MSU hanya beroperasi pada waktu siang. Jadi pada waktu tu kami tak tahu nak balik dengan apa. Teksi pula tak kelihatan. Jaja dah hampir menangis. RNS buat keputusan untuk naik balik ke theatre hall dan minta pertolongan facilitator. Alhamdulillah, nasib baik Encik Azim (staff yang menjaga hal ehwal pelajar) ada. Jadi malam tu, dialah yang membawa kami pulang. Lega. Ada juga hamba Allah yang membantu. Kami sampai rumah dalam pukul 11 malam sebab Encik Azim juga perlu uruskan penginapan sementara pelajar-pelajar MBBS yang akan berlepas ke kampus Bangalore.

KAWAN SEPERJUANGAN BARU

Program ijazah semestinya tidak sama dengan program Asasi yang dulu. RNS sangkakan rata-rata batch ni semuanya sebaya RNS. Rupa-rupanya ramai yang sudah pun berumur 20 tahun dan ke atas. Ada di antara mereka lepasan diploma dan ijazah sains. RNS sangat terpegun dengan mereka yang sanggup meneruskan pelajaran 5 tahun lagi dalam perubatan walaupun sudah memiliki diploma dan ijazah. Iyalah, diploma dan ijazah pertama saja sekurang-kurangnya tiga ke empat tahun. Sepatutnya sudah boleh bekerja. Namun, itulah kesungguhan tinggi yang ada dalam diri mereka untuk menjadi seorang doktor.

Rata-ratanya kalau di mana-mana universiti pasti bilangan pelajar siswa lebih ramai daripada siswi. Tapi sebaliknya berlaku dalam batch RNS. Siswa dominates the hall. And of course 1 Malaysia.

Gambar ni dari album page MSU

Sesi orientasi sangat bermakna bagi RNS. Walaupun bagi sesetengah orang orientation week membosankan, tapi tidak bagi RNS. For me this is the perfect platform for us to get to know each other and create networking. Networking is very important especially when we need help from others.

Nasib baik lah waktu orientasi tu RNS ditakdirkan berjumpa dengan kawan yang tinggal dekat hometown RNS. Jadi senanglah kami berdua balik kampung sama-sama.


TANGGUNGJAWAB SEBAGAI SEORANG DOKTOR MUSLIM



Sebagai pelajar perubatan, tentunya kami semua dinasihatkan untuk bersedia dengan apa jua cabaran yang akan datang. Kami melalui sesi bersama seniors yang akan meneruskan phase clinical (third year med students). Kami dengar pengalaman mereka sejak tahun pertama-cara belajar, penampilan, jawab peperiksaan, lifestyle and so on. Pesanan mereka yang paling penting dan RNS tak boleh lupa ialah disiplin dan keyakinan diri yang tinggi. Without discipline, you cannot be a good doctor. Without confidence, you cannot do the tasks right. Nilai-nilai inilah yang perlu ada dalam diri setiap pelajar tak kiralah bidang apa sekalipun yang anda ceburi.

Semasa sesi tazkirah di Islamic Centre MSU, satu soalan yang diajukan oleh ustaz yang mengajar pengajian Islam di MSU ialah- Apakah yang membezakan seorang  doktor Muslim dan doktor yang lain?

Mendegar saja soalan tu, banyak perkara yang menyedarkan RNS betapa besar tanggungjawab seorang doktor sebagai Daie' dalam agama Allah. Dunia hari ini sukar untuk mencari seorang doktor Muslim dan Muslimah yang mempunyai kekuatan ilmu syariat Islam. Banyak perkara yang perlu dijaga oleh doktor muslim terutamanya dari segi keperluan ibadah dan akhlak. Misalnya aurat antara seorang dokor dan pesakit, cara bersolat dalam keadaan sakit, dan yang paling penting sekali adalah peranan doktor untuk menguatkan kefahaman akidah seseorang yang sedang menerima ujian. Ternyata, inilah fardu kifayah yang menjadi tanggungjawab paling besar sebagai seorang Islam.



Dulunya, RNS sekadar menetapkan target untuk menjadi doktor am (general practitioner). Biasalah, seorang perempuan mestilah ada tanggungjawab lain dalam keluarga nanti kan? Kalau jadi pakar tentu sibuk dengan tugasan di hospital. Tetapi setelah diberi pendedahan baru RNS sedar bahawa dalam bidang perubatan khususnya, menuntut ilmu bukan sekadar untuk mendapat ijazah tetapi sehingga ke liang lahat. Negara kita memang tidak dinafikan sudah semakin ramai bilangan doktor. Tetapi bilangan pakar sangatlah sedikit. Seorang doktor pakarlah yang sangat-sangat diperlukan. Jadi, terlintas di hati RNS untuk mewakili muslimah yang lain. Kalau RNS di tempat seorang pesakit wanita, sudah tentunya RNS akan lebih selesa untuk berinteraksi dengan seorang doktor perempuan terutamanya apabila melibatkan hal-hal sakit puan. Di sinilah peranan seorang doktor muslimah yang sangat-sangat diperlukan. Obstetric and Gynecology (O&G) specialist maybe?   

Kesimpulan

Pelajar MBBS MSU di campus Bangalore

Perjalanan RNS masih jauh lagi. Entah apalah yang akan berlaku pada masa hadapan. Kadang-kadang RNS tertanya-tanya sama ada RNS mampu atau tidak untuk menjadi seorang doktor. Apapun setelah berada di jalan ini, apa yang RNS mampu lakukan hanyalah berusaha sekuat upaya tanpa berputus asa. Semakin hari semakin besar tanggungjawab. Pertama sekali yang paling penting dalam hidup RNS sekarang adalah pada ayah dan mama. Tanpa mereka di sisi RNS di dunia ini, rasanya tak mungkin RNS mampu pergi sejauh ini. Kesungguhan mereka berdua untuk mencari rezeki demi membiayai pengajian yang TERMAHAL di dunia sangat menyentuh perasaan RNS. Sebagai anak, RNS tak mampu untuk balas jasa mereka melainkan dengan doa kepada Allah akan kesejahteraan mereka dunia dan akhirat.

Satu hari semasa orientasi, RNS dapat rasakan betapa susahnya perjalanan yang bakal RNS lalui pada masa akan datang. Jujurnya, RNS sangat takut andainya perjuangan RNS boleh bertahan separuh jalan. Rasa takut yang membuatkan RNS ragu apakah jalan yang RNS pilih in adalah benar? Tiba-tiba sewaktu membaca al-Quran, RNS berasa seolah-olah Allah menegur apa yang tersirat di hati RNS pada masa itu. Allah menemukan RNS dengan satu ayat di dalam surah al-Mukminun yang membawa maksud:

... Dan Kami tidak membebani seseorang melainkan menurut kesanggupannya, dan pada Kami ada suatu catatan yang menuturkan dengan sebenarnya, dan mereka tidak dizalimi (dirugikan)...

(Surah al-Mukminun, ayat 62)

Betapa cepatnya bantuan Allah pada hamba-hamba yang memerlukan pertolonganNya di saat-saat kesusahan. Wahai saudaraku, jadikanlah al-Quran pendamping hidupmu di dunia ini. Percayalah anda akan menemui perkara yang menakjubkan dalam hidup dengan adanya al-Quran. Bacalah al-Quran seolah-olah anda merasakan Allah sedang berbicara dengan hambaNya.

InsyaAllah semoga entry kali ini sedikit sebanyak memberi ilmu berguna untuk sesiapa sahaja yang membaca blog RNS. Akhir kata, semoga Allah membukakan pintu rahmatNya buat kita semua. Amin.

Sekian dahulu. =)



p/s: jika ada salah silap dalam mana-mana penulisan RNS mohon jasa anda untuk leave a comment dan betulkan.. :P





 



Tuesday, September 20, 2011

OA what happen to my heArt?

Help! Help! Something is not right is happening in my heart. This is not normal to me! 


Oh Allah (OA)! 
I fall in love with one owner of a blog..
I love the writings..
The words were all written with beautiful language..
The thoughts of the mind are always full of knowledge
yes knowledge of fardu' ain and fardu' kifayah..
The words look very humble
yet full of humors and surprises..
I love reading the entries..
It drives me to get to know the life story of the owner..
I became loyal to the site..
Every time I sign in to blogger
I will always seek for the update from that blog..
My heart blooming as flowers from the spring
Who is this person you are showing to me ALLAH?
As if there's something about this blogger that attracts me
although I never knew this very mysterious person in the real world. 








p/s: don't mind about this post.. RNS already became a weirdo!












The Life Of A Med Student


 There's only 5 days left before I step in MSU Malaysia as a first year medical student. All this time, I was wondering what could be the real feeling as a med student? No one would ever know unless you are a medical student.

Back before I chose to pursue my studies in medicine, people around me gave many points of view about taking this degree.

"Hey, medicine is very tough! Forget about it."

"Are you willingly to work all day long as a doctor? You wont have enough sleep babe."

"If I were you, I don't want to be a doctor. Doctor has no social life! You will stuck in the hospital 24 hours a day. No parties, no games, no vacation, no FREEDOM.. no bla bla bla bla bla.."

I just said : "WHATEVER!"
 
Then I search YOUTUBE about life of a med student. I found this video :


Yes, it scares hell out of me watching this video. Am I ready for this?

Honestly, sometimes I feel like I want to give up of hoping to become a doctor. But soon after that, I realize that I have no other careers that interests me. Hey, I've been aiming to be a doctor since I was a kid! That is the only thing that I've been thinking since I started school. Now that I got the opportunity, WHY would I give up?!

I keep on searching a video that will boost my confidence to enter medicine field. I'm glad I found this video. Just skip the timeline to minute 7.02 and watch what Dr. Anthony J. Silvagni, Dean And Professor College of Osteopathic Medicine Nova Southeastern University:




"All professions have challenges. And someone has told you do not go into medicine because it is no longer what it used to be. But if you follow your dreams, you will find that the joys and satisfactions will exceed anything you can imagine. So PLEASE DO NOT SURRENDER because of others' opinions."

I always remember what my father said to me: "Doktor kerja memang susah, tapi tu lah kerja yang paling mulia."

My parents are the one that will always support my doing. I'm thankful of that.

Now I did know one thing. 'Medicine may be difficult path but I will enjoy doing it.' As a Muslim I also realize that my instinct to choose this field is a guidance from ALLAH s.w.t and He chose me to take this responsibility.

I just want to say, I'm happy with what I will be studying. I hope you too okay! :)

 






Saturday, September 17, 2011

Satu-satunya Kad RAya RNS

Seronok tak terkira bila pagi ni posmen datang rumah. Yeay!!! Kad raya! Walaupun sampai selepas 1 syawal tapi RNS tahu kad ni dipostkan sebelum raya lagi. Cuma sampai lambat je. Nak tahu kad raya dari siapa? Tengok gambar bawah ni.

Kad ni datangnya daripada my best friend dunia akhirat- nurul afiqah abd halim @ fifi.

Thank you soo much fifi! So sweet..

'eleh dapat kad raya pun nak kecoh'
Hahah mestilah kecoh sebab one in a million. Bagi RNS kad raya lebih bermakna sebab kad yg ditulis dengan tangan tu is real!

p/s: piqa, x sempatlah nak send kad raya hari tu.

Sunday, August 28, 2011

Bukti Mudah al-Quran Itu Benar

"... Wahai manusia! Jika kamu meragui (hari) kebangkitan, maka sesungguhnya Kami telah menjadikan kamu dari tanah, kemudian dari setitis mani, kemudian dari segumpal darah, kemudian dari segumpal daging yang sempurna kejadiannya dan yang tidak sempurna, agar Kami jelaskan kepada kamu; dan Kami tetapkan dalam rahim menurut kehendak Kami sampai waktu yang sudah ditentukan, kemudian Kami keluarkan sebagai bayi, kemudian (dengan beransur-ansur) kamu sampai ke usia dewasa, dan di antara kamu ada yang diwafatkan dan (ada pula) di antara kamu yang dikembalikan sampai usia sangat tua, sehingga dia tidak mengetahui lagi sesuatu yang telah diketahuinya. Dan kamu lihat bumi ini kering, kemudian apabila Kami telah turunkan air (hujan) di atasnya, hiduplah bumi itu dan menjadi subur dan menumbuhkan berbagai jenis pasangan tetumbuhan yang indah."

(Surah al-Hajj, ayat 5)


Dalam kalangan manusia ada yang tidak mempercayai dan meragui hari selepas Kiamat. Oleh itu, Allah menerangkan kepada manusia bukti-bukti bahawa hari kebangkitan adalah benar. Secara langsung ayat ini cukup membuktikan setiap kalimah di dalam al-Quran adalah benar dan tiada keraguan lagi.

Mari kita lihat daripada potongan demi potongan ayat;

"....Kami telah menjadikan kamu dari tanah, kemudian dari setitis mani, kemudian dari segumpal darah, kemudian dari segumpal daging yang sempurna kejadiannya dan yang tidak sempurna..."

Bagi orang-orang yang mempelajari ilmu sains Biologi, ayat ini memang benar. Kita boleh mempelajari bagaimana perkembangan penciptaan manusia dari alam rahim lagi.

Gambar pertama dan kedua menunjukkan dari permulaan pembentukan gumpalan sel.

Peringkat pertumbuhan daripada zygote(gumpalan sel) hingga  foetus (bayi sempurna)

"...Kami tetapkan dalam rahim menurut kehendak Kami sampai waktu yang sudah ditentukan, kemudian Kami keluarkan sebagai bayi,..."

Allah menyatakan bahawa segala sesuatu yang terjadi pada kandungan si ibu adalah rahsia-Nya yang telah ditentukan. Maka sebagai hamba kita tidak layak untuk mempersoalkan kenapa Allah menjadikan segelintir manusia itu dilahirkan sempurna sifat atau sebaliknya.

Sebagai contoh, manusia tidak boleh mengawal cell division (pembahagian sel) yang berlaku semasa proses meiosis. Parents' trait inheritance (ciri-ciri keturunan) di dalam setiap sel chromosomes juga adalah hak Allah untuk menentukannya. Hikmahnya, setiap manusia itu adalah berbeza-beza dari segi fizikal luarannya.

Chromosomal number yang ke-21 lebih satu dalam downs' syndrome berbanding normal
Penciptaan Allah yang tentunya ada hikmah di sebalik ujian kepada hamba-Nya


"...kemudian (dengan beransur-ansur) kamu sampai ke usia dewasa, dan di antara kamu ada yang diwafatkan dan (ada pula) di antara kamu yang dikembalikan sampai usia sangat tua, sehingga dia tidak mengetahui lagi sesuatu yang telah diketahuinya...."

Bukti yang cukup jelas pada pandangan semua orang yang mempunyai akal. Namun hanya orang yang beriman sahaja yang nampak kebesaran Allah. Semua orang akan mengalami usia kanak-kanak, remaja, dewasa, tua dan kemudiannya wafat. Sungguhpun ada yang wafat sebelum sempat melalui semua peringkat umur.

Peringkat pertumbuhan manusia
 Ada sesetengah orang yang telah berumur Allah tarik perlahan-lahan kecantikannya, kudratnya, pendengaran, penglihatan dan akalnya. Sedangkan manusia berkejar-kejar mengekalkan apa yang mereka miliki dengan usaha yang pelbagai misalnya botox (kecantikan) yang sudah tentu mengubah kejadian Allah. Sejauh manakah kita mampu untuk menahannya? Itu semua sudah ditentukan.

"...Dan kamu lihat bumi ini kering, kemudian apabila Kami telah turunkan air (hujan) di atasnya, hiduplah bumi itu dan menjadi subur dan menumbuhkan berbagai jenis pasangan tetumbuhan yang indah."
Setiap hidupan perlukan air untuk hidup. Lihat sahaja musim kemarau yang tinggi, tanah akan menjadi gersang, daun-daun layu lalu gugur, pokok-pokok hijau tidak lagi kelihatan, haiwan-haiwan begitu juga manusia mati dahagakan air dan makanan. Manusia pula berfikir, 'Bilakah hujan akan turun?'

Kemarau di Somalia

Lalu apabila awan menjadi mendung dan mencurahkan air hujan, lihatlah keindahan alam yang sebelum ini tidak kita lihat pada musim kemarau. Itulah tanda-tanda kebesaran Allah.

Musim bunga

Cukuplah ini semua sebagai tanda bahawa setiap inci kandungan di dalam Al-Quran adalah benar belaka. Justeru mari kita sama-sama cari bukti-bukti kebesaran Allah dengan anugerah akal fikiran dan pancaindera kita. Rugilah membaca Al-Quran tanpa mengetahui apa yang cuba Allah tunjukkan pada kita.


p/s: jadikan menulis blog sebagai platform anda untuk menyampaikan ilmu yang dimiliki. Lebih baik daripada menyebarkan fitnah yang hanya menambahkan dosa setiap saat.

Wednesday, August 24, 2011

Tanggungjawab daripadaNya Untukku Laksanakan

Tanpa aku sedari mimpi 2 hari berturut-turut rupanya adalah petunjuk Allah kepadaku. Dia menyampaikan berita gembira bahawa doaku selama ini sampai kepada-Nya. Bukan itu sahaja, aku yakin berkat doa ibuku terjawab sudah.

Alhamdulillah. Aku sudah nampak perjalananku yang cuba Engkau tunjukkan.  Dulu, aku akui takut untuk menolak apa yang telah ditawarkan kepadaku. Namun jauh di sudut hati, aku juga yakin bahawa kecenderungan hatiku juga merupakan petunjuk dari-Mu. Sungguh, Engkaulah yang membimbingku Ya Allah!

Perasaan gembira mewarnai hatiku yang dulunya hampir pudar. Mengingatkan pahit getir yang aku rasai menambahkan lagi rasa syukur pada-Mu.
Apapun, aku tidak layak untuk terlalu gembira dengan keputusan ini. Sebaliknya, aku harus sedar bahawa ini merupakan tanggungjwab yang Allah kurniakan kepadaku. Dan akulah yang harus melaksanakannya. Ya, akulah hamba-Mu yang terpilih.

Aku sedar pada masa akan datang lebih besar cabaran yang akan Engkau berikan untuk mengujiku. Aku mohon pada-Mu ya Allah, berikanlah aku kekuatan dan kemampuan untuk menghadapi semua ini..