Monday, December 13, 2010

#13 His Love..

Assalamualaikum w.b.t

Usai solat, RNS buka lembaran al-Quran danmeneruskan bacaan surah An-nisa'. Pada ayat yang ke 40, Allah berfirman yang bermaksud :
    "Sungguh Allah tidak akan menzalimi seseorang walaupun sebesar zarrah, dan jika ada kebajikan (sekecil zarrah), niscaya Allah akan melipatgandakannya dan memberikan pahala yang besar dari sisi-Nya."

Mengetahui makna ayat ini membuatkan RNS tersentuh hati. Allah memberitakan betapa Dia sangat menyayangi hamba-hambaNya. Meskipun sedikit kebaikan yang kita lakukan (dengan ikhlas), Allah dengan rahmat dan kasih sayangNya melipatgandakan pahala yang besar.

Cuba renungkan, kadang-kadang di saat kita melakukan sesuatu perkara yang pada anggapan kita sangat ringan tetapi di sisi Allah, Dia amat suka pada orang yang berbuat kebaikan.

Ambil contoh ;

"Anda sedang minum segelas air. Tiba-tiba anda terlihat seekor semut yang berenang-renang dalam minuman anda. Lantas anda bertindak dengan mengambil semut itu dan mengeluarkannya daripada gelas itu. Semut yang dalam kesusahan tadi akhirnya berjaya meneruskan riwayatnya."

Pada luarannya, situasi ini memang kita anggap, "Ah, itu perkara biasa." Tetapi bukankah itu merupakan salah satu kebajikan yang kita lakukan pada makhluk Allah yang kecil itu? Ingat walau sebesar zarrah sekalipun, selagi mana kita ikhlas insyaAllah di akhirat nanti kebaikan itu dikira satu amalan pahala buat kita.

KepadaNya jualah kita bersyukur kerana tiada yang lebih menyayangi diri kita melainkan Allah jua, dan Dialah yang menciptakan serta menghidupkan dengan kehendakNya.

No comments:

Post a Comment