Thursday, August 18, 2011

My Medical Entry Test (MET) and Interview MSU for MBBS


Assalammualaikum and hello to all..  Entry kali ni RNS nak ceritakan pengalaman MET and interview di MSU untuk program Medicine Bachelor and Bachelor of Surgery (MBBS). Actually my friends banyak tanya about my next step in studies since i tolak offer USM and UPU in Electrical Engineering dekat UMP. So this is my story straight from my heart and sorry bahasa tunggang-langgang sikit.
Overall, my journey towards pursuing my dream to study MBBS bukanlah senang (walaupun x sure dapat lagi ke tak). To be honest, my CGPA bukanlah 4.00 so probability nak dapat tempat di IPTA in MBBS memang 0.000000000001. So, i try IPTS and chose Management and Science University (MSU). Manalah tahu ada rezeki kat sana.
Sama jugak dengan mana-mana IPT, applicants MBBS adalah wajib untuk menghadiri sesi interview. But not every ipt akan buat ujian kemasukan. Berbeza dengan MSU; kalau you nak apply MBBS you have to sit for entrance exam. At first I thought MET macam ujian munSyi USM. So bolehla lepak-lepak je sebelum exam.  Tapi sebenarnya tak!
Hari tu postlaju datang rumah and i was very excited to get a sample of questions from MSU. Bila i bukak sample, I was shocked like hell! What the ...?! Paper Biology, Physics, Chemsitry and Maths?! Oh great! Bagus sangatlah tu. I got only 5 days before MET and I need to study all 4 subjects for the whole semester which I had left 5 months since March! To be truth, soalan sample memang sangat2 complicated and its not easy as i tought.
The day for MET came and I was so nervous thinking what would be the questions like. Pagi tu register dulu sebelum test and applicants on that day lebih kurang 80 orang. Alhamdulillah MET boleh la jugak jawab walaupun there’s no chance to get perfect marks. Soalan yg tak tahu tu memang banyak. So apalagi, bulat-bulat je lah. Okay, cukup setakat tu tentang MET. Habis je paper terakhir, staff MSU yang jaga exam tu bagi tahu pulak mengenai session interview pada keesokan harinya. We were all separated into groups untuk setiap interviewer. Dia jugak pesan, “Peringatan untuk siapa-siapa yang dapat dekan sebagai interviewer; you all bersiap-sedia ye..”
Bila I keluar je exam hall I checked my name for the interview session. Okay, redha je.. I am one of the 8 special applicants yang dapat dekan IMS. So, memang kena bersiap-sedialah nampaknya.
Keesokan harinya yang sangat mendebarkan- Interview.
Pagi tu alhamdulillah I’m fine. Tak de masalah kesihatan. Tapi pagi tu tersedu. Nasib baik tak berlarutan sampai interview. Kalau tersedu waktu interview memang OMG!
Sebelum interview memang I’m calm. Mungkin sebab dah pernah hadir interview for JPA scholar hari tu. Waktu tunggu dalam room sebelah lab anatomy tu berbual la sekejap dengan applicants lain. Semua macam teragak-agak what would be the questions the interviewer might ask. About half an hour macam tu, pintu bilik terbuka and semua orang tiba2 senyap. Suddenly my name was called! And I’m the only one. I stood up from my sit and headed towards the door. Waktu mengorak langkah semua other applicants stared at me. Dalam hati berbisik, “Apehal pandang-pandang aku ni?! Whatever la.. I have to be confident!”
Sebelum masuk bilik dekan, I knocked the door and bagi salam. No response. She was busy looking at my documents.
Without looking at me she said, “Sit.”
“Thank you.”   
Suddenly she spoke, “Why don’t you give me your certified copy of SPM result? I want it now.”
I was stunned. Dalam kepala ligat cari jawapan for her request. “I’m sorry Prof. I thought the form stated that certified copy of SPM result is for those who are .....”
“I don’t care. I want it now!” Dalam hati aku berbisik, ‘Apehal pulak dia nak spm copy sedangkan dalam borang tu tulis SPM hanya untuk pemohon program Diploma je.’
“Again i’m sorry Prof. I don’t have the certified copy but I have the original SPM certificate with me now.” Luckily I brought it in my file.
“I want certified copy.”
Okay, dia nak certified copy jugak! But I don’t have it now okay! Sabar-sabar.. She’s just testing you dear. I stay quiet je sambil letakkan file atas meja dia. I showed her my original SPM certificate. At first beliau x nak pandang pun. But she knows that she had no other choice but to accept it.
“Okay. Tell me about your past school activities.”
So, i told her about my past activities. Bla bla bla...
“Why do you want to be a doctor?”
“The main reason I want to be a doctor because I have a very keen interest in this field of medicine. Apart from that, my family does support me. And I also want to be a good example towards them.” Walaupun I rasa macam tak strong je jawapan tu tapi tu je yang terlintas.
“Any other reasons?”
“Yes. I also see that it’s cool to be a doctor. People will trust you to share their personal problems which sometimes they could not even share with their partners or family.....”
Before I could explain further she interrupted, “So you want to be a doctor because you want to hear other’s problems?”
“That’s not what I meant. It’s just at the same time I want to help them with their problems. I also admit that a career as a doctor is not as easy as it seems. But I trust that every career has its own challenges and I am ready to face any circumstances in the future.”
“What do you expect IMS will give you?”
“I am very confident that IMS will give me a good quality of studies in medicine. I am also very proud to acknowledge that MSU is one of the top Universities in Malaysia which was ranked 5 stars by MQA.”
“Really?” She started to show her interest in my words. “Where did you find it?”
“I checked on MQA’s website. MSU was ranked as excellent university in SETARA 2009 par to other top IPTAs.”
“Oh, yes yes.” She nodded.
Dalam hati I felt relief. ‘Alhamdulillah.. beliau mula tunjuk minat untuk dengar apa yang aku cuba sampaikan.’
“Okay, you may go now.”
“Before that may I ask you several questions, prof.?”
“Yes?” She stopped writing and pay attention on me.
“What are my chances in getting into IMS?”
“Oh, I don’t know. I’m just interviewing you. The rest are based on your test and the committee to decide.”
“Do you personally have any suggestions for me in pursuing medicine?”
“Suggestions? In what way?”
“In case I don’t get the chance to enter MSU...”
“Why would you say so? You already said that you believe in MSU.”
“No, I was just worried about my past chemistry result.” Sebenarnya sebelum ni beliau ada tanya what happen to my chemistry result in Asasi UiTM.
“Oh, you don’t have to worry on that. I see that your SPM result is good.” Tiba-tiba beliau berbahasa Melayu dengan I, “Saya jugak from UiTM. Saya tahu chemistry tu sebenarnya is pure physics and chemistry. Memang susah. Kalau saya ada anak-anak saudara ke UiTM, I would definitely warn them about chemistry and physics. Jangan risau la okay.”
“Thank you very much Prof.”
Alhamdulillah berakhir jugak interview tu. Nasib baik la Allah kuatkan RNS untuk hadapi ‘ketegangan’ pada awal sesi tadi. Ye la mana taknya. Interviewer kali ni tegas sangat. Cara beliau cakap memang straight forward. Tiba-tiba teringat pengetua SERATAS dulu. Samalah cara mereka berdua. Cuma Prof. ni lebih tegas la.
Akhir kata RNS hanya mampu berdoa dan bertawakal kepada Allah setelah berusaha selemah-lemah daya yang ada. Hanya Allah sahajalah yang boleh mengizinkan RNS berjaya atau tak dalam niat untuk sambung perubatan. Baik atau buruk hanya Tuhan sahaja yang tahu terbaik untuk RNS. Cuma RNS perlu bersedia untuk redha dengan apa jua keputusannya nanti. Apa pun I’m proud to have reached this far. InsyaAllah. =)

Tips interview: pastikan anda ajukan apa2 soalan kepada interviewer. Pertanyaan akan menunjukkan bahawa ada berminat terhadap apa yang anda ingin ceburi.


p/s: saya dapat byk response mengenai MET. so, siapa2 yang nak ajukan soalan pada saya please leave a comment ataupun IM saya secara online melalui PINGBOX yahoo. =)

My latest reponse about MET klik here : Respons to medical entrance test (MET)

38 comments:

  1. yeah..insyaAllah u'll get it..all the best dear :)

    ReplyDelete
  2. thank you afiqah.. tu la berdoa jugak..

    ReplyDelete
  3. all the best! di mana ada kemahuan di situ ada jalan

    ReplyDelete
  4. salam syamim!

    'samalah mcm pengetua seratas dulu'???huhu, i know what do u mean. i've faced her once when i wanted to get her signature for my petronas form. see? alhmdulillah, u're able to face different people with calmness and rationality :)

    ok tu point lain.

    so- now u're waiting for their result eh? all the best dear!!! let me know the updates. you are really brave to refuse other offers and pursue your passion in medicine! subhanallah. May Allah grant you with His bless, and make your dream comes true. aminn

    ReplyDelete
  5. Thank you soooo muchhhh sis huda! that's so sweet.. i refuse other offers because my heart say so. apa pun bertawakal je =)

    ReplyDelete
  6. ohh, baru tau macam mana ko berjaya masuk ke msu...hati tu memanglah nak medik, tapi kalau dah x dpat 4.00, agak susah kan nak masuk ipta...kalau macam tu, kat msu, ko guna duit untuk bayar dari mana? sendiri/keluarga? atau ada penaja yang boleh kita mohon kemudian??

    ReplyDelete
  7. Amer: Alhamdulillah mohon pinjaman MARA and dapat..

    ReplyDelete
  8. err..boleh tanye ckit..apsal pilih msu..x pilih ipts lain yg tawar mbbs..adakah sbd msu dlm ranking terbaik ipts?

    ReplyDelete
  9. Makram Manan: salah satu sebabnya MARA menyediakan pinjaman pelajaran buat pelajar MBBS di MSU yg tidak berpeluang mendapatkan scholar. Untuk pengetahuan, tidak semua IPTS boleh mendapat pinjaman MARA.

    ReplyDelete
  10. RNS...susah x MET tuu aper yg msuk ehh.....sbb sye pon nak gi amek MET jun nii kat MSU

    ReplyDelete
  11. Aimons Els: Paper merangkumi 4 subjects; Maths, Biology, Physics, and Chemistry. nak cakap susah tu depends on how much u are prepared. But dont worry, boleh je. ;)

    ReplyDelete
  12. RNS...bleh tak bagi syllabus tuk test tu sbb xtau nak study per tuk MET nii

    ReplyDelete
  13. Aimons Els: Please refer to my latest respons on MET. http://tintagadissederhana.blogspot.com/2012/06/respons-to-medical-entrance-test-met.html

    ReplyDelete
  14. salam ... RNS , saya bakal amik MET dkt MSU nex week ... betul ke kene bayar RM500 utk amik MET tu ?

    ReplyDelete
  15. Salam RNS.
    ur condition are same with me, i do get Electrical engineering in ump..but i do much intrested in medic..but i`m not convince myself going through this medic corse beacause of my spm result and only get 3.00 pointer in matrix..what do you think ??

    ReplyDelete
  16. Kaptendr Isha: I see that you have keen interest in medicine. Why not go for it? To be truth, I got almost the same pointer as you did during my Asasi years. But now, I've proven myself i can do it. Don't dwell on the past. Be positive dear, InsyaAllah if you ikhlas betul2 nak belajr He will surely guide you. You have to trust yourself that you can do it. That's the most important! :)

    ReplyDelete
  17. #tips for those who is going for interview session... nice writing-topic... =)

    ReplyDelete
  18. Jannatul: terima kasih.. pengalaman yang mengajar dan ilmu yang baik sama-sama kita kongsikan :)

    ReplyDelete
  19. salam RNS
    Thank u for ur great advice.Now i am a medical student in MSU.Currently, doing prep course & my first year will be on April 2013..Hopefully to see you..actually i`ve seen u at the surau hallways..but not sure of it..All the best in year 2..

    thankz..

    ReplyDelete
  20. kaptendr Isha: Congratulations dear! Hopefully you too will be success in your studies. Feel free to greet me if jumpa in MSU. I would like to know you too! ;)

    ReplyDelete
  21. salam..akak,nk tny..pinjaman mara tu cover semua ke?i mean mcm yuran pengajian , yuran exam dll..

    ReplyDelete
  22. salam..jadi sekarang ni dah tahun ke berapa mbbs? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekarang tahun ke dua. Inshaallah tahun 3 bulan oktober 2013. Doakan ye. ^_-

      Delete
  23. salam RNS.. nak tanye.. pinjaman MARA ni masih boleh tukar jadi biasiswa ke? ke MARA dah tak buat lagi mcm ni..

    risau jugak kalau kena byr yuran hmpr 300k tu bila dah habis belajar nanti. saya tengah pertimbangkan nak pergi ke tak ujian & interview msu... rm500 tu banyak kot.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mengenai MARA tu saya x pasti nak jawab di sini. Tertakluk pada syarat yang ditetapkan semasa perjanjian pinjaman. Untuk maklumat yang lebih meyakinkan, saya nasihatkan naoki rujuk pihak MARA terus. Tapi kebiasaannya, ada potongan beberapa peratus selepas tamat pengajian. :)

      Delete
    2. But now, mara dah bagi pinjaman dekat msu

      Delete
  24. ooh wow,thanks sbb bg tips,btw saya from pasum 2012/2013 juga nk apply msu XD,interview n ujian ari khamis nie

    ReplyDelete
  25. Salam sis^^ I plan to apply for mbbs in msu too.
    But kan ada MET test, sadly dekat matriks saya drop physics and SPM dpt B je. Do you think i will be able to score the test on physics? /coldsweat/ You know, dah tinggal that subject almost 2 years.

    ReplyDelete
  26. Hey dear. What about muet ? Any requirement?

    ReplyDelete
  27. assalamualaikum RNS apakah syarata nak apply loan mara bagi bachelor in medical science daripada stpm science
    .. ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Maaf d.murada xdpt nak jawab soalan tu. Here's a suggestion, utk apply pinjaman or biasiswa, kena spent time sikit dekat laman web mara or mana2 badan yg kita nak apply tu. Di situ, ada maklumat yg pemohon boleh dpt. Contohnya, FAQ. Harap membantu :)

      Delete
  28. Hi , macam mana nak apply for this MBBS course cause saya call office dia tak angkat ,bagaimana pula dengan kelayakan untuk memasuki course ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh apply melalui online di laman web msu http://www.msu.edu.my/msu_oav2/

      Syarat2 kelayakan juga dinyatakan di laman web msu mengikut course. :)

      Delete
  29. Assalamualaikum. Saya nak tanya kalau cgpa 3.12 utk lepasa dip in science uitm lepas tak utk mbbs di msu?

    Kalau saya ambil bachelor in medical science boleh ke 2nd year saya apply utk

    ReplyDelete
  30. akak,boleh tak saya nk tgk soalan entrance exam tuh?

    ReplyDelete
  31. Does MARA still offers pinjaman for mbbs MSU now?

    ReplyDelete