Thursday, October 4, 2012

Allah Maha Pengampun, Wahai Saudaraku

4/10/2012, Khamis

Assalammualaikum wbt.

Pembaca yang RNS kasihi sekalian, pernahkah suatu saat setelah selesai solat kita merasakan kesedihan di dalam hati? Sedih disebabkan dosa-dosa yang telah kita lakukan? Kadangkala kita takut Allah tidak mengampuni dosa kita.

Aku telah menzalimi diri sendiri. Aku ingin kembali pada jalan Allah. Namun dosaku begitu banyak. Apakah Allah mengampuni aku? Terimakah Allah akan doaku?

Mari kita kembali pada al-Quran. Allah ada berfirman di dalam surah Al-Imran, ayat 133-136. (3:133-136). Ayat ini adalah berita gembira buat hambanya.

Ayat itu bermaksud,

"Dan bersegeralah kamu mencari ampunan dari Tuhanmu dan mendapatkan surga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan bagi orang-orang yang bertakwa, "

"(iaitu) orang yang berinfak, baik di waktu lapang mahupun sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan orang lain. Dan Allah mencintai orang yang berbuat kebaikan,"

"dan (juga) orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menzalimi diri sendiri, (segera) mengingat Allah, lalu memohon ampunan atas dosa-dosanya, dan siapa (lagi) yang dapat mengampuni dosa-dosa selain Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan dosa itu, sedang mereka mengetahui."

"Balasan bagi mereka ialah ampunan dari Tuhan mereka dan syurga-syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Dan (itulah) sebaik-baik pahala bagi orang-orang yang beramal."

(Surah al-Imran, ayat 133-136)

Maha Lembut Allah terhadap kita kan? Segala pujian hanya bagi Allah.
Sama-sama kita bermuhasabah dan beramal. InsyaAllah. ^_^

Andai saya salah, tolong ingatkan dan betulkan saya. :)


No comments:

Post a Comment