Tuesday, April 20, 2010

#2 Membaca Pembentuk Jiwa, Penghias Peribadi, Percantik Akhlak

I love reading so much.. Kalau ada free time tu, seronok jugak membaca. Percaya tak kalau RNS katakan Membaca pembentuk jiwa, penghias peribadi, percantik akhlak? Hmm.. sebenarnya nilai bacaan kita tu bergantung jugak pada jenis buku yang kita baca..

So sedikit sebanyak nak berkongsi dengan lah dengan you all jenis-jenis buku yang telah memberi ilmu pada diri RNS sendiri..
 Novel-novel ni kisah cinta sikit.. Biasalah santai2 baca. Apa pun tetap ada pengajaran dalam kehidupan. Contohnya macam mana hubungan antara sahabat, keluarga and kekasih kita.. Tapi sekarang dah jarang baca. Baca novel-novel ni pun banyak bagi RNS ilham untuk tulis cerpen dan karangan waktu sekolah dulu..
 haa.. novel ni RNS nak recommendkan kat semua yang nak cari cinta yang diredhai Allah. Banyak iktibar sebenarnya dalam novel genre islamik ni.. Fitrah manusia tak pernah lari daripada suka antara berlainan jantina. Novel cinta islamik ni mengajar kita bagaimana untuk menilai cinta sebenar anugerah Allah. Cubalah baca, tak kenal maka tak cinta tau!

Ni pulak buku tentang kesihatan yang sering RNS jadikan rujukan. Banyak info kesihatan yang ada dalam buku ni. Antaranya jenis2 penyakit, simptom2 penyakit, cara mengubati, jenis2 ubat dan banyak lagi la. Pendek kata kalau kita risau tentang kesihatan kita, rujuk buku ni untuk check diri kita sendiri..

Ni antara kandungan dalam buku healthcare tu. Menarik kan? Baca buku ni senang untuk faham konsep penjagaan kesihatan.
 
 Ni pulak sebahagian novel English yang RNS dah baca. Dari sekolah rendah dulu memang dah diajar untuk banyak baca buku english. Memang tak dinafikan kebolehan RNS dalam berbahasa Inggeris ni bantuan daripada buku-buku yang RNS baca. Kalau kecik2 dulu suka sangat kumpul siri Enid Blytons.
Buku motivasi tajuk DARE TO FAIL bagus untuk diri kita yang sedang sedih dalam menghadapi kegagalan.

LAST BUT NOT LEAST tentulah buku-buku agama yang menjadi pembentuk jiwa, penghias peribadi and pencantik akhlak RNS sebagai seorang muslim.. RNS mula baca buku-buku ni sejak RNS form 4 waktu sekolah menengah dulu. Sebenarnya dulu kurang pendedahan untuk baca buku2 ni. Tapi alhamdulillah lama2 RNS terbuka hati untuk mendalami ilmu yang WAJIB kita cari.. RNS nak sangat ajak kawan2 or siapa2 je supaya cubalah cari buku-buku ilmu agama ni. Contohnya kisah teladan para nabi dapat memberi kita keinsafan dan kita juga boleh kenal peribadi nabi kita. Cubalah baca.. kalau baca penuh penghayatan sampai boleh menitiskan air mata..

Okaylah setakat tu dulu. Sebelum tu, pada sesiapa yang berniat nak jadikan membaca sebagai hobi, RNS nasihatkan supaya you all tanamkan sifat ingin tahu. Barulah rasa teruja nak menyelami ilmu yang kita nak cari tu.. Lagi satu, kalau nak mula, start dengan bacaan mengikut interest kita. Contohnya tentang teknologi PC or Sains atau apa2 je lah.. GOOD LUCK!

Semoga post RNS kali ni dapat mengetuk pintu hati sesiapa saja yang membaca.. AMIN~

No comments:

Post a Comment