Wednesday, April 28, 2010

#7 Awasi Diri Anda daripada Jenayah Siber

Assalamualaikum w.b.t

Zaman kini semakin cepat berubah. Siapa sangka teknologi yang kita guna hari ini sudah menjadi sebahagian daripada keperluan hidup. Kalau dulu, hendak memiliki sebuah telefon bimbit pun susah. Tetapi hari ini, seorang kanak-kanak berusia 7 tahun pun sudah mampu memiliki telefon bimbit sendiri.

Bukan setakat itu, RNS juga boleh jamin bahawa hampir semua pelajar institusi pengajian tinggi memerlukan sebuah komputer riba atau dalam bahasa yang lebih mudah sebuah laptop. Berbicara mengenai laptop, pasti tidak boleh dipisahkan dengan penggunaan internet.

Kita seharusnya sentiasa berwaspada mengenai jenayah siber. Mungkin kita rasa bahawa diri kita sentiasa selamat melayari internet; tetapi awaslah kerana penjenayah alam siber bukan dalam kalangan orang yang buta IT. Justeru, RNS nak kongsi bersama pembaca blog TSGS mengenai CyberSAFE.my yang mampu memberi kita bantuan sekiranya kita mengalami masalah ancaman jenayah siber.

Buat pembaca yang masih belum tahu mengenai CyberSAFE ni, boleh la klik di sini.

Semoga kongsian ilmu ini dapat membantu pembaca semua.. RNS doakan kita sentiasa dilindungi daripada perkara-perkara yang tidak baik.

Salam.

No comments:

Post a Comment